dinsdag 6 januari 2009

Tafeldame

Ha ha nu ik krols ben doe ik soms stom ...Even gegoogled:
Symptomen van krolsheid: ongewoon aanhankelijk gedrag voortdurend luid miauwen
poes rolt heen en weer over de grond; ze steekt haar achterste omhoog en trappelt met haar achtervoeten ze wrijft vaak tegen mensen, oppervlakken en zelfs andere dieren
ze verdwijnt als ze naar buiten mag ze plast vaker om haar geur aan katers in de buurt kenbaar te maken
Een poes kan al met 6 maanden krols worden. Dit is o.a. afhankelijk van het seizoen waarin ze geboren is. Poezen worden meestal in het voorjaar seksueel volwassen. Een kitten geboren in het najaar zal waarschijnlijk op jongere leeftijd voor het eerst krols worden dan een kitten dat eerder in het jaar geboren is. Ook het ras van de poes heeft hier invloed op. Zo kunnen oosterse rassen zoals Siamezen en Burmezen al met 5 maanden seksueel volwassen zijn. Langharige rassen, zoals Perzen, worden dit meestal op latere leeftijd, soms zijn ze al 12 maanden of ouder.
Poezen die buiten zwerven, zullen gedurende de wintermaanden niet seksueel actief zijn. Huiskatten die grotendeels of geheel binnenshuis leven, kunnen ook in de wintermaanden krols worden, vanwege de aangename temperatuur in huis en het kunstlicht.De poes heeft een cyclus van twee tot drie weken. Slechts een korte periode van deze cyclus zijn ze seksueel actief. Deze periode wordt de krolsheid genoemd. Wordt een poes niet gedekt dan zullen de periodes van krolsheid elkaar steeds sneller opvolgen, totdat het lijkt alsof ze voortdurend krols is.
[De nare stukjes over operaties heb ik maar even weggelaten]
He, er staat niet in over het feit dat ik opeens op de tafel TV wil kijken ... ja ja na CSI natuurlijk.




Of dat ik in een van de scrap-laatjes van vrouwtje kruip ....
Nou ja moet kunnen lijkt me.

Het was vanmiddag heel mooi bij de NDSM werf, laag winterzonnetje.

Maar, wel zielig voor alle buitenkatten en zwerfkatten hoor die kou!

Geen opmerkingen: